پلی کربنات لکسان
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

ورق لکسان چیست؟

 

Lexan یک اصطلاح تجاری برای ورق های پلی کربنات است که یکی از پرمصرف ترین پلاستیک ها در جهان است. نام تجاری Lexan در سال 1960 توسط جنرال الکتریک (GE) ایجاد شد، در حالی که بایر شروع به تولید مواد مشابه با نام های Merlon و Makrolon در سال 1958 کرد. Lexan یک ترموپلاستیک رزین پلی کربنات است. کاربردهای متنوعی دارد و به دلیل مقاومت بالای خود در برابر ضربه قابل توجه است. Lexan اغلب، مانند اکریلیک، در شرایطی استفاده می شود که نیاز به نسخه های بادوام تر از سطوح "شیشه مانند" دارد.

 Lexan مزایای زیادی دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، مقاومت ضربه ای چشمگیر دارد. در حالی که اکریلیک معمولاً 4 تا 8 برابر بیشتر از شیشه در برابر ضربه مقاوم است، Lexan بیش از 200 (بر اساس برخی برآوردها، 250) بار قوی تر از شیشه است. این مقاومت برتر در برابر ضربه، تا حدی به این دلیل است که Lexan بسیار انعطاف پذیرتر از اکریلیک یا شیشه است، که به آن اجازه می دهد در بسیاری از موارد به جای شکستن خم شود. به دلیل این انعطاف‌پذیری، Lexan را می‌توان بدون خطر ترک خوردن با شیشه یا اکریلیک سوراخ کرد. Lexan همچنین در برابر دمای 240 درجه فارنهایت مقاوم است و در برابر اسیدها و سایر مواد شیمیایی خشن بسیار مقاوم است. می توان آن را به صورت سرد یا بدون حرارت خم کرد و میزان اشتعال آن پایین است.

با این حال، Lexan دارای اشکالاتی است. خراشیدن آن بسیار ساده تر است و بسیار گران تر از اکریلیک است. همچنین به شفافیت اکریلیک نیست و به مرور زمان توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید زرد می شود. به دلیل انعطاف‌پذیری، می‌توان آن را دندانه‌دار کرد و از آنجا که در برابر اسیدها و سایر مواد شیمیایی خشن بسیار مقاوم است، تمیز کردن آن با پاک‌کننده‌های ساینده دشوار است. با توجه به مزایا و معایب Lexan، هنوز هم یک ماده ایده آل برای کاربردهای مختلف است. کاربردهای متداول Lexan شامل شیشه‌ها و شیشه‌های اتومبیل مسابقه‌ای، بطری‌های نوشیدنی قابل استفاده مجدد، رایانه‌ها و کیف‌های تلفن، گیره‌های کلاه ایمنی ورزشی، شیشه‌های ضدگلوله و دی‌وی‌دی، سی‌دی و دیسک‌های بلوری است.

Lexan و اکریلیک اغلب برای کاربردهای مشابه در نظر گرفته می شوند. به طور کلی، اکریلیک انتخاب ارجح برای کاربردهایی است که در آن ظاهر یا زیبایی خاصی مهم است، زیرا شفافیت شیشه را با مقاومت در برابر شکست و ضربه ارائه می دهد که برتر از شیشه است. همچنین در مقایسه با Lexan ارزانتر است، و آن را به انتخابی مقرون به صرفه تبدیل می کند. Lexan انتخاب ارجح برای کاربردهایی است که در آن حفاظت و استحکام در درجه اول اهمیت قرار دارد. در حالی که اکریلیک براق‌تر و سفت‌تر است، احتمال ترک خوردن و شکستن آن در اثر ضربه بسیار بیشتر است، در حالی که Lexan خم می‌شود و خراش می‌یابد، اما احتمال شکستن یا ترک خوردن آن کمتر است. اگرچه ممکن است از نظر زیبایی شناسی چندان دلپذیر نباشد، اما ایمن تر و قوی تر از اکریلیک یا شیشه است. به طور خلاصه، Lexan یک پلاستیک بسیار محبوب با طیف گسترده ای از کاربردها است.

مزایای پلی کربنات لکسان

عملا نشکن و مقاوم

هنگامی که در مورد معایب سقف پلی کربنات سؤال می کنیم، یکی از بزرگترین مزایای آن این است که از شیشه های سقف سنتی قوی تر است. درست است، شیشه و فایبرگلاس گران قیمت، ماده انتخابی برای نورگیرهای شیک و سایه های لابی است. با این حال، استفاده از بام پلی کربنات اجازه می دهد تا همان سطح نور خورشید را به سازه وارد کند، اما با مواد عملاً نشکن. تولید کنندگان شیشه های ضد گلوله، سپر ضد شورش و پنجره های بانکی از پلی کربنات به دلیل استحکام عملاً نشکن آنها استفاده می کنند. بنابراین، طوفان تگرگ تنها می تواند آسیب زیبایی در برابر پانل های پلی کربنات ایجاد کند. 

بازتابنده اشعه ماوراء بنفش

مشابه با مصالح معمولی سقف، یکی از معایب سقف پلی کربنات مشخص، قابلیت بازتاب اشعه ماوراء بنفش آن است. سقف های پلی کربنات می توانند 100% اشعه های مضر فرابنفش را مسدود کرده و آنها را به دور از ملک منعکس کنند. با این حال، می تواند اجازه دهد 90٪ از نور طبیعی وارد ساختار شود و نور طبیعی را برای دفاتر یا املاک تجاری فراهم کند. سقف های پلی کربنات به عنوان نورگیر تنها در صورتی این مزایا را ارائه می دهند که به بهترین شکل ممکن نصب شوند. در مقابل، شیشه های شیشه ای تنها 25 درصد از اشعه UV را مسدود می کنند. به اندازه کافی درست است، شما نه تنها بهترین انتخاب لوازم آرایشی را با سقف های پلی کربنات انجام می دهید، بلکه یک گزینه کاربردی را نیز انجام می دهید.

تنوع رنگ را ارائه می دهد.

اگر ظاهری شیشه مانند سفید شفاف برای ملک شما مناسب است، می توانید این نوع مواد پلی کربنات را تقریباً در هر جایی پیدا کنید. با این حال، اگر چیزی با شخصیت را ترجیح می دهید، این سقف پلی کربنات عالی دارای معایبی است. سقف‌ها و پنجره‌های پلی‌کربنات جدا از شبیه‌سازی پنجره‌های شیشه‌ای، بسته به سازنده آن در سایه‌های آبی، برنزی، عقیق، نقره‌ای و رنگ‌های دیگر عرضه می‌شوند. هر نوع پنجره دوام و انسداد UV و قابلیت انعکاس یکسانی را ارائه می دهد. بنابراین، تصمیم نهایی شما به این بستگی دارد که آیا با زیبایی شناسی ملک تورنتو شما مطابقت دارد یا خیر.

مقاومت در برابر دمای بالا

یکی از متمایزترین معایب سقف پلی کربنات برای خواص تجاری تورنتو مقاومت در برابر دمای بالای آن است. این مصالح سقفی در برابر هر گونه محیط خشن مقاومت می کنند و به مدت نیم قرن با مصالح ساختمانی استاندارد تجاری املاک دوام می آورند. سقف های پلی کربنات وقتی در معرض گرما و سرمای مداوم قرار می گیرند خم نمی شوند و نمی شکنند. از آنجایی که آنها از پلاستیک تقویت شده ساخته شده اند، آسیبی به آنها نمی رسد. به نوبه خود، این قابلیت ها به سقف های پلی کربنات اجازه می دهد تا بدون نشان دادن علائم محو شدن، زرد شدن یا تغییر رنگ، دوام بیاورند. 

تقریباً در همه جا قابل استفاده است.

یکی از بهترین معایب سقف پلی کربنات سبک بودن آنهاست. این ویژگی امکان نصب آسان آنها را تقریباً در هر مکانی می دهد. در حالی که اکثر صاحبان املاک تورنتو پنجره های پلی کربنات را انتخاب می کنند، سقف های طولانی مدت و بادوام نیز می سازند.

معایب پلی کربنات لکسان

گران

یکی از بزرگترین معایب سقف و مصالح پلی کربنات گران بودن آن است. صاحبان املاک تجاری قیمت آنها را مشابه سقف های فلزی و معماری شینگل می بینند.

در برابر آسیب های سطحی و فرورفتگی آسیب پذیر است.

در بحث در مورد مزایا و معایب سقف پلی کربنات لکسان، ضریب دوام این مواد باعث سرمایه گذاری عالی آنها می شود. با این حال، آسیب های زیبایی که آنها دریافت می کنند می تواند در طول زمان گسترده باشد. سقف پلی کربنات هنوز پلاستیکی است. بنابراین، اگر تگرگ یا چکمه سطح خود را خراش دهد، دائمی می ماند. در طوفان تگرگ، ترک های ضربه ای روی پنجره ها باقی می ماند و این امر مستلزم تعمیر یا تعویض گران قیمت است. سقف های پلی کربنات تقویت شده با مواد ضد خش اغلب بحث مزایا و معایب سقف پلی کربنات را بر طرف می کند. با این حال، آنها قیمت این مواد سقف را حتی بیشتر از میانگین می کنند.

نیاز به محلول تمیز کننده خاصی دارد.

از آنجایی که سقف ها و مصالح پلی کربنات در برابر خراش آسیب پذیر هستند، به محلول تمیزکننده خاصی نیاز دارند. هر گونه مواد تمیز کننده با مواد ساینده، قلیایی و حلال ها با کندن سطح آن یا نازک کردن آن در هر تمیز کردن، به مواد سقف آسیب می رساند. به نوبه خود، تمیز کردن باعث کاهش طول عمر و دوام مواد پلی کربنات می شود. به اندازه کافی درست است، به خصوص اگر از آنها در لابی خود استفاده کنید، به تمیز کردن منظم این سقف ها نیاز دارید. بنابراین، باید روی محلول‌های تمیزکننده‌ای سرمایه‌گذاری کنید که تولیدکنندگان می‌توانند برای سالم و تمیز نگه داشتن سقف شما تجویز کنند.

دوستدار محیط زیست نیست.

سقف های پلی کربنات مواد مصنوعی با فرآیند ساخت هستند که محیط زیست را به خطر می اندازند. برای تقویت لایه های خود، سقف های پلی کربنات تحت پردازش حرارت شدید قرار می گیرند. علاوه بر این، با فسژن و کلر ترکیب می شود. هر دو ماده شیمیایی می توانند باعث بیماری در انسان شوند. بنابراین، ایمنی کارکنان یکی دیگر از عواملی است که به فرآیند تولید و قیمت گران قیمت آن می افزاید.

 شرکت ریچانگ در سال 76 به منظور تولید ورق های ترموپلاستیک صنعتی قابل مصرف در صنایع مختلف کشور و با بهره گیری از مشاورین اروپایی و زیر نظر متخصصین مجرب داخلی پلیمری کشور تاسیس گردید و در حال حاضر کیفیت محصولات این شرکت در شمار بهترین محصولات موجود در بازار های ایران و کشورهای همسایه می باشد و محصولات این شرکت به کشور هایی چون جمهوری آذربایجان،عراق و کشورهای آسیای میانه صادر می گردد و در افق آینده دستیابی به بازار های اروپایی و جهانی را مد نظر خود قرار داده است.

منبع: https://raychung.ir/

 





:: برچسب‌ها: شرکت نکو تجارت سپند،نماینده انحصاری ری‌چانگ در ایران , سازگاری و امکانات بالای ورق لکسان , کاربرد های ورق پلی کربنات لکسان , مزایا و معایب ورق لکسان , Polycarbonate lexan ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: